Boktugg

Intervju i webbtidningen Boktugg 26/9 2017

Böckerna om Cosmo och Evil ska kittla ungas läslust

Bland yngre finns målgrupper som inte är köpstarka och därför görs det inte lika mycket litteratur för dem. Det menar Harald och Barbara Kjellström som nu skriver böcker för de mer svårflirtade läsarna och lyckats få litteraturstöd från Kulturrådet.

Det var när PISA-undersökningen pekade på att framför allt pojkar i tidiga tonår har svårt att hitta läslust som författarna Barbara och Harald Kjellström förstod att det fanns ett hål i litteraturutbudet som behövde fyllas. Båda två brinner för att alla barn och ungdomar ska kunna hitta lusten att läsa och för att ge fler en chans till läsglädje har de skrivit boken om fotbollskillen Cosmo – den första i en tänkt serie om fem böcker.

– Enligt rapporten är det svårt att få upp pojkars intresse för läsning, säger Harald. Det gör dem till en grupp som inte är köpstark och då kommer heller inte förlagen att ge ut böcker för dem. Vi började skriva böcker för att vi vill göra skillnad – bra saker som hjälper människor.

Tillsammans har Harald och Barbara fem barn, fyra flickor och en pojke. Den äldsta dottern har Downs syndrom och paret är väl införstådda med behovet av litteratur som är anpassad för olika förutsättningar.

Här kan du läsa hela intervjun >>>.

Bild från artikel hos Boktugg

EFFEKTUM AB

Liljestigen 17

125 53 Älvsjö